Kaukokaipuuta

Aina tähän aikaan vuodesta minä kaipaan Helsinkiin. Kirjamessuille tahtoo päästä, tahtoo! Tapaamaan läheisiä ja ystäviä, vaeltamaan kirjamessuille kokonaiseksi päiväksi, kahviloihin istuskelemaan ja Valtterin kirppikselle on ihmisen mieli. Taidemuseoihin ja taidenäyttelyihin ja mitähän vielä…
Mutta kauas on pitkä matka 
ja se maksaa rahaa. Aikaahan minulla kyllä olisi vaikka muille jakaa. Voi kun sitä voisi myydä kiireisimmille.

Kun ihminen on kirjamessuilla kerran käynyt, sinne haluaa palata vuosi vuoden jälkeen uudestaan. Siihen hälinään, ihmispaljouteen, joka minulle on muuten niin vieras – yleensä yritän välttää väenpaljoutta. Kirjamessut ovat kuitenkin aivan eri asia. Koko messuhalli täynnä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita kirjallisuudesta. Kirjailijat esittäytyvät, voi seurata heidän haastattelujaan ja keskusteluja lavalla. Joka puolella tapahtuu koko ajan.

Syksyisin, kun routa valtaa maan ja kylmyys (pakkasta -11°C tänään, ei lunta) hiipii jäseniin, minä kaipaan aina jonnekin pois. Jotain sen suuntaista minä ajattelin kai myös maalatessani tätä taulua, jonka näet tässä valokuvassa juuri  nyt. Maalasin sen vuosi sitten okumivanerille munatemperalla Isaac Julienin videoteoksesta Mazu jumala ja hiljaisuus, joka oli esillä Helsingissä, Taidehallissa (teosta katsoo Pia Gran). Alkuperäinen valokuva on Pia Hämäläisen. Halusin maalata kuvan omalla tavallani, koska se kosketti minua. Tiedättehän, se fiilis, kun koko ajan tuntuu, että kaikki on vinossa (vaikka oikeasti kaikki on oikein hyvin).

Voisihan sitä vaikkapa rakentaa rihkamapyramidin rannekoruista uudelleen, monta kirjaakin minulla on yhtä aikaa kesken, leffoja katsomatta ja kunnon marttahan voisi vaikka siivota. Paitsi että minä en ole kunnon martta, en ole martta ollenkaan. Taidanpa juoda kupillisen rooibosteetä kera suklaakeksin ja sulkeutua sitten työhuoneeseeni maalaamaan. Sekin on yksi keino matkustaa muihin maihin vieraisiin. Maalatessani olen hieman poissa jotenkin, se on oma maailmansa.



This entry was published on 26.10.2012 at 12:49 am. It’s filed under Hajatelmia and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

